ahlan wa sahlan

Pesanannya

Pesanannya

"antara ibadat seorang yang paling baik ialah menunaikan segala fardu dan men jauhi segala bentuk yang diharamkan oleh allah..

"sekiranya ada seorang yang meyaru ke arah kebaikkan dan tidak mencegah kemunkaran sehingga datang balasan allah keatas diri nya,nescaya orang ramai tidak dapat mengejarkan kebaikkan, hilang lah perintahan mengejar kebaikkan dan kuranglah orang akan memberi peringatan dan jua orang yang berjuang memberi nasihat pada jalan allah..

"sesungguhnya orang yang berjaya ialah orang yang menjauhi diri daripada gadoan wanita, perasaan marah dan tamak..

"sesungguhnya dunia musuh ketat kepada wali - wali allah itu musuh kepada allah...

"penuhilah keperluan seorang hamba dan berbuat baiklah kepadanya kerana mendapat beberapa soalan yang akan ditanya oleh allah kepada kamu yang berkaitan..

"belajarlah ilmu berpandukan kepada al-quran al-karim..

" sesiapa yang munuruti ajaran al-quran nescaya pandangnya tidak akan silap..

"sesungguhnya allah telah mewajibkan hal0hal fardu dan mengharuskan hal-hal sunnah,sesiapa yang megambilnya,maka akan bertemu ia dengan nya,sesiapa yang meninggalkannya maka binasalah dia..

"barangsiapa menemaniku.temanilah aku dengan ilma hal : iaitu menyampaikan kepadaku tentang orang yang berhajat kepada org yang berhajatnya yang belum sampai kepada aku,menunjukkan kepada aku keadilan yang masih belum aku ketahui,mejadi menolong aku menegakkan kebenaran,menunaikan amanah aku kepada maknusia, dan tidak membinasakan keaiban orang lain didepan aku..

"sesunnguhnya islam memiliki hukum-hukum hudud,syariat dan sunnah. sesiapa yang tidak megamalkannya,maka tidak sempurnalah imannya...

"redha itu sedikit.kesabaran adalah tempat berlindungnya seorang mukmin..

"sesungguhnya nasihat itu seperti sedekah,bahkan lebih besar pahalanya dan lebih kekal manfaatnya .sedeka juga sebaik - baik tabungan .oleh itu , diwajibkan keatas peribadi mukmin sejati melakukan nya..

"nasihatlah kepada orang yang semestinya kamu nasihat untuk menunaikan kewajibpan mu dan gunalah segenap jiwamu saat kamu memberi nasihat..

"kunci tidak dibuat supaya pagar terus ditutup dan tidak boleh dibuka,atau agar pintu dibuka terus tidak diutup.tetapi kunci itu dicipta agar pagar itu terbuka sedikit dan tertutup pada kali lain..

"jadilah seperti dokor yang berpegalaman dan berpengatahuan dengan pasti .jika dia memberi ubat yang tidak semestinya dia beri,dia akan berasa tidak tenang dan susah hati . dan jika tidak memberi ubat yang semestinya dia memberikan , dia akan berasa dosa..

"setiap orang melakukan kesalahan dan sesungguh nya celaka lah orang yang selula meakukan kesalahan.

"ikutlah kenikmatan dengan kesyukuran dan megikutlah ilmu dengan membuat cacatan..

"ada tiga hal yang menggukuhkan kesempurnaan akhlak seseoarang , iaitu dapat mengendalikan kemarahan sehingga tidak keluar daripada kebenaran . keduanya , dapat menghayati kesenangan sehingga tidak terjebak dalam kebatilan.dan ketiga .bersifat arif dan sabar ketika berkuasa..

"sesungguhnya , semakin aku megerti tentang kekuasaan semakin bertambah kekuatanku kepada kekuasa , juga amat gentar aku tentang kekhuatiranku pada kekuasaan..

"sesungguhnya aku paling benci seseorang yang sanggup fitnahku sehingga allah menghalangiku daripada agamanya..

"mengikuti al-quran dan sunnah menrupakan kekuatan yang mengangkat kita ketika berada dalam posisi hina..

"sesungguhnya tiada selepas kebenaran kecuali kebatilan dan tiada selepas penglihatan kecuali adanya kebuntuan...

"ketahuilah bersama kamu ada malaikat utusan allah yang menjaga kamu : ia tahu apa yang kamu kerjakan , saat kamu dalam perjalanan dan saat kamu berada didalam rumah kamu , oleh itu kamu hendaklah malu kepada mereka bagus kan lah persahabatan kamu dengan nya, jangan kamu sakiti mereka dengan melaku kan maksiat kepada allah dan kamu menyangkan kamu berada dijalan allah..

"beberapa banyak kaum yang dijajah musuh yang jahat akibat dosa mereka ,oleh itu , minta kepada allah pertolongan untuk megalahkan nafsu kamu sebagai kamu meminta kemenangan atas musuh kamu.

"seorang penguasa yang memiliki pegawai hendaklah berusaha membuat baik dengan memperbaiki pegawainya , dia akan mendapat pahala kebaikan jika benar-benar menjadi kan pegawainya menjadi baik , juga memperolehi pahala kerjanay di dalamn wilayah kekuasaan nya di mana dia dapat berbuat apa - apa kebaikan..

"bersabar lah diatas apa yang kamu benci dan bersabarlah diatas apa yang kamu suka..

KATA-KATA HIKMAT DARIPADA KAHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...