ahlan wa sahlan

kenapa ummat hari ni bermarajalela membuat maksiat?

Bismillahirahmanirahim

Assalamua'laikum & salam sejahtera + salam mujahadah + ukhwah + sewaktu dengannya~
Today I not feeling to write anything but 1 article that I read make me want to post something but it article just I 'copy' + 'paste'... so you all can read~ only adds the knowledge.. k!


(Ilmu tanpa cahaya, mana nak beri manfaat?, sekadar maklumat yang akan dihisab, di sudut lain, isteriku bertanya: nak buat sampai bila ni bang? Lalu jawabku...)

Copy/paste email:

Assalamualaikum,

Baru baru ni saya telah mula mencari bahan untuk membaca di semua laman sesawang mahupun entry-entry di blog berkenaan dengan ilmu agama tetapi hati saya tiba tiba tertarik untuk membaca entry-entry yang sedia ada dalam 'keretamayat'. Ade yang menyentuh hati saya.
Syabas kerana telah mencipta blog yang saya rasa ade baiknye juga menyentuh hal ehwal agama walaupun anda bukan lah ustaz, hehe :)

Sebenarnya saya ingin bertanya, bagaimana kalau kita hendak mengajak suami yang malas bersolat untuk solat? teguran yang bagaimana hingga tidak melukakan hati suami? adakah isteri perlu menegur dengan cara yang penuh berhemah? atau hikmah? sangat direct soalan saya ini :)
Saya harap anda dapat memberi sedikit nasihat atau pandangan, terima kasih~
p/s : Takut pulak bila baca ayat 'kereta mayat' ingatkan blog ni semuanya cerita kisah seram huhuuu

******************

JAWAPAN DARI BUKAN USTAZ KERETAMAYAT...

walaikumusallam.

Eh? Bukan semua cerita kat blog aku ni kisah seram ke? seperti jika tak puasa kena makan buah zakum, atau jika tak solat masuk neraka dan berjiran dengan firaun, atau jika tolak ajakan suami jam waktu bertukar sendiri, tak seram ke?

Ok, just a joke..,

Puan, masalah suami puan yang tidak bersolat adalah kerana hati suami puan sudah gelap dengan dosa dan maksiat.., bila hati sudah gelap, maka ilmu tidak memberi sebarang manfaat, kerana ilmu akan bermanfaat jika ada cahaya.

Sebagai contoh, seorang yang pandai bertukang emas, tapi jika di bawa ke dalam gua yang gelap, yang ada bijih batu dan bijih emas serta benda-benda lain, maka susah sekali tukang emas tu nak pilih emas sambil meraba raba dalam gelap,

Bermakna disini, walaupun tukang emas tu kenal sangat dengan emas, tapi bila takde cahaya, maka dia pun tak tahu mana satu emas mana satu batu..?, nampaknya, walaupun seorang yang pandai bertukang emas dan tahu ilmu ketumpatan bahan, tapi bila takde cahaya, boleh pulak seorang yang pandai bertukang emas itu terambil tahi sembelit kelawar sebanyak satu kilo kerana sangka itu adalah emas..,

Sama jugak macam Tipah yang tahu ular berbisa berdasarkan warna dan bentuk ular, tapi jika diletakkan Tipah dalam bilk gelap bersama ular yang berbisa dan tak berbisa, tentu Tipah pun tak dapat nak pilih sebab bilik tu gelap, kan?

Walaupun Tipah tahu ilmu keularan, tapi bila takde cahaya, mampus jugak Tipah dipatuk oleh ular kapak..

Begitu jugak doctor pakar, ilmunya tak boleh nak dilaksanakan dalam bilik bedah yang gelap, tok mudim pun tak boleh potong kerandut zakar dalam gelap, dan puan sendiripun, jika pandai parut kelapa, tentu tak mampu nak parut kelapa dalam gelap, so, moral of the story: ilmu tanpa cahaya.., maka ilmu itu tak dapat nak di amalkan dan ianya menjadi maklumat sahaja..

Balik kepada mangsa dalam entry ini iaitu suami puan, yang tidak bersolat walaupun banyak ilmu bab solat yang dia tahu,(mungkin) tapi sebab hatinya gelap, maka dia gagal mempraktikan ilmu solatnya..

Kes ini pernah terjadi pada suami orang lain, yang cukup pandai bercakap bab ugama dan politik, tahu kelebihan solat berjemaah, tahu yang mana fardu dan yang mana sunnat dalam solat, tapi bila azan selamba tak pergi masjid, kenapa?

Dan ternyata dia ni tak pergi bukan sebab jahil, tak caya tanya dia, berapa ganjaran solat berjemaah, nescaya akan dijawab, dua puluh tujuh siap dengan air liur tersembur.., tapi kenapa tak pergi solat berjemaah? Ilmu apa lagi yang takde?

Jawabnya, semua ilmu bab solat dia dah ada, tapi sebab hati nya gelap tiada cahaya, maka ilmunya tak boleh bagi manfaat kepadanya dan jadilah ilmunya hanya maklumat sahaja..

Dan kes ini banyak berlaku pada ummat islam hari ni, tanya perempuan yang tak tutup aurat, mereka tahu tak azab neraka untuk mereka yang segaja menampakkan rambut? dan tanya mereka kelebihan bab tutup aurat?, mereka tahu!, sebab mak bapak dan ustaz masa SPM dah 'lebuk' kitab ajar mereka, tapi kenapa mereka masih free hair? Sebab hati mereka gelap, tiada cahaya.., bila tiada cahaya, maka ilmunya tak boleh bagi manfaat kepadanya dan jadilah ilmunya hanya maklumat sahaja...

Sama jugak mereka yang bercouple, berzina dan buang anak dalam tong sampah.., adakah mereka buat semua itu kerana mereka tak tahu azab dan dosa? Mereka tahu, ilmu banyak.., bukti: lulus pendidikan islam waktu SPM, tapi oleh kerana hati gelap, tiada cahaya, maka ilmunya tak boleh bagi manfaat kepadanya dan jadilah ilmunya hanya maklumat sahaja...

Kita balik sekali lagi kepada mangsa utama dalam entry ini iaitu suami puan, yang tidak bersolat walaupun banyak ilmu bab solat yang dia tahu, tapi sebab hatinya gelap, maka dia gagal mempraktikan ilmu solatnya.., sekarang puan bertanya kepada saya yang seram ini, apa yang perlu kita buat?

Jawapannya mudah sahaja, jika pakar tukang emas tadi nak pastikan masalah terambil tahi sembelit kelawar dalam gua yang gelap itu tidak berulang, maka tukang emas tu perlulah bawa lampu bersamanya..,

Sama jugak kes Tipah yang dah mampos di patuk oleh ular kapak, maka pihak keretamayat bila nak buat kerja memungut mayat si Tipah dalam bilik gelap bersama ular berbisa itu, maka aku akan suluh dengan 'high beam' keratamayat, nampaklah aku mana ular kapak tu dan senanglah aku bunuh ular tu dengan meng-kapak-kannya..

Doctor dan tok mudim yang terpotong kemaluan pesakit dalam bilik gelap, juga dapat diselesaikan masalah itu dari berulang jika mereka membuat kerja-kerja pembedahan dibawah lampu neon yang menghiasi kotaraya misalnya..

Jadi, Kita balik sekali lagi kepada mangsa utama dalam entry ini iaitu suami puan, yang hatinya gelap seperti dakwat, macam mana nak bagi hati suami puan kembali bersinar seperti bintang kejora yang bersinar di waktu malam, bagaimana?

Jawapanya, jika doctor, tukang emas, dan tok mudim tadi selesaikan masalah mereka dengan mengunakan sumber cahaya dari TNB (tenaga National Berhad) maka puan juga kena ambil cahaya dari sumber yang lebih hebat lagi untuk terangi hati suami puan.., sebab nak suluh hati tak boleh guna lampu LED (light-emitting diode) tapi kena guna sumber cahaya dari Pencipta hati itu sendiri iatu NUR dari langit..

Senang cerita, Bila ada cahaya, kita boleh bezakan yang mana batu..yang mana emas..

Apabila manusia nampak emas..maka manusia akan faham nilai emas,

Apabila manusia faham nilai emas…, maka akan datang keinginan untuk mendapatkan emas tersebut..

Apabila dah ada keinginan, maka manusia akan melakukan usaha untuk mendapatkan emas tersebut.

Apabila usaha di buat..insyaAllah..akan dapatlah emas tersebut…!

Korang faham? Simple je nih..

Begitu jugak kes arwah Tipah tadi, dengan ada cahaya, kita boleh bezakan yang mana satu ular kapak dan yang mana satu ular lidi…

Apabila manusia nampak ular.., maka manusia akan faham ancaman ular..

Apabila manusia faham ancaman ular, maka akan datang keinginan untuk lari dari bahaya ular tersebut,

Apabila dah ada keinginan, maka manusia akan melakukan usaha untuk lari dari bahaya ular tersebut

Apabila usaha di buat..insyaAllah..akan selamatlah manusia dari ancaman ular tersebut…amin…!

So, nampak peranan cahaya dalam mempraktikkan ilmu?,

Jadi: kesimpulan yang kita dapat dari kisah Cahaya dan Ilmu ini adalah, bila ada cahaya:

1-Kita Akan Nampak Manfaat Atau Mudarat
2-Kita Akan Faham Nilai Atau Ancaman
3-Kita Akan Datang Keinginan Untuk ambik Manfaat atau elak Mudarat
4-Kita Akan Buat Usha Untuk Ambik Atau Buang

Balik dalam bab ugama, jika kita renung balik, akan kenapa ummat hari ni bermarajalela membuat maksiat?

Jawapannya bukan sebab mereka takde ilmu, tapi kerana hati mereka tiada Cahaya (Nur Ilahi)

Hati yang ada cahaya/NUR sahaja yang dapat:

1.Nampak Perintah Allah
2.Faham Manfaat Dari Perintah Allah
3.Datang Keinginan Untuk Beramal
4.Buat Usaha Beramal... Lagi Dan Lagi..

Sama jugak bab maksiat.., Hati yang ada cahaya/ NUR sahaja yang dapat:

1.Nampak Larangan Allah
2.Faham Mudarat Dari Allah
3.Datang Keinginan Untuk Meniggalkan Larangan Allah
4.Buat Usaha Untuk Kekal Meninggalkan Larangan Allah

Kerana itu korang yang dah tahu solat kat masjid dapat 27 kali ganda, tapi still tak gi gak, kenapa? Kerana hati korang gelap! tak de NUR..! (llmu ada, tapi hati gelap..)

Kerana itu korang orang perempuan yang dah tahu azab bukak aurat tapi still bukak gak.. kenapa? Kerana hati korang gelap! tak de NUR..!

Jadi, berbalik sekali lagi kepada mangsa utama dalam entry ini iaitu suami puan, yang hatinya gelap seperti dakwat, macam mana nak bagi hati suami puan kembali bersinar seperti bintang kejora yang bersinar di waktu malam, bagaimana?

Sebenarnya puan, Al quran dan Hadith bila dibacakan, akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pembaca dengan syarat pembaca faham apa yang di baca dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Kita rujuk kepada masyarakat Jahiliah di zaman nabi, masyarakat yang terkenal dengan kejahatan seperti bunuh anak perempuan hidup-hidup, minum arak dalam tengkorak berdarah, dan berjudi dengan membunuh wanita mengandung untuk teka jantina bayi.. serta lain lain maksiat..

Tapi bila mereka mendengar suara Nabi membaca Al quran dan hadith, maka satu cahaya nurani yang terang telah datang dan menerangi hati si pendengar sehingga meleleh air mata mereka keinsafan sehingga akhirnya mereka memeluk ugama islam dan bersolat tak jemu-jemu, tidak seperti suami Puan itu.

Maka kerana itulah para ulamak telah menggalakkan kita agar menghidupkan bacaan Hadith Nabi dirumah kerana apabila ‘Suara Nabi’ di dengarkan, maka ianya akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pendengar dengan syarat si pendengar faham apa yang di dengar dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Ilmu penting, kena belajar, tapi jika hati gelap.., maka takde kekuatan untuk amal ilmu kerana hati menjadi buta sehingga tidak nampak kelebihan dari perintah Allah...

Untuk itu, akupun belajar-belajar menghidupkan ‘Suara Nabi’ (bacaan ta’alim) dirumahku pada setiap malam selepas isyak dan membacanya di hadapan anak dan isteri yang mana aku telah melihat hati mereka mulai terang dengan cahaya kerana mereka mulai menjadi isteri dan anak yang taat kepada Allah dan suami serta ayahnya..

Nikmat mana lagi yang lebih besar dari ditaati? Mana ada raja yang sanggup jadi Raja kepada rakyat yang tak nak taat?, mana korang sanggup jadi bos kepada pekerja yang asyik mogok..?, dan mana best jika jadi suami kepada anak dan isteri yang derhaka?

Best ke jadi Mak kepada Si Tanggang?

Maka kerana itulah kita kena hidupkan kembali “suara Nabi” dirumah kita agar cahaya Al quran dan hadith dapat menerangi isi hati kita.., bila hati dah ada cahaya, barulah kita dapat amal ilmu ugama kerana terbukti, ramai orang ada ilmu ugama tapi selamba buat maksiat dan selamba tak pergi masjid sebab hati mereka gelap.., dan bila aku tanya kawan kawan aku yang istiqamah buat baik dan istiqamah pergi masjid, apa rahsia mereka?

Jawapan mereka adalah mereka mendengar “suara Nabi” setiap hari bersama anak bini.., dan yang malas bersolat di masjid serta suka solat lengah-lengah, bila ditanya, ada tak majlis “suara Nabi” di rumah korang? Jawapannya takde.., sibuk layan TV anak beranak.., macam mana hati tak jadi gelap?(walaupun TV tu bercahaya dan bewarna warni)

Oleh yang demikian, cara penyelesaianya adalah:

Korang belilah kitab mutakhab Hadith karangan Maulana Yusof atau Fadhilat amal karangan Maulana Zakaria.., kumpul anak beranak, dan baca dengan gaya ustaz walaupun korang bukan ustaz, dan anak beranak kena dengar gaya pelajar walaupun mereka ustaz atau ustazah..

Baca hadith Nabi jika boleh ulang tiga kali.., tak perlu tafsir sebab dah ada tafsir kat bawah.., baca jer.., maka insyAllah.., ianya akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pendengar dengan syarat si pendengar faham apa yang di dengar dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Zaman sahabat, mereka boleh dengar hari hari suara nabi lalu merekapun improvekan diri masing masing, sekarang, Al quran dan hadith telah menjadi warisan Nabi, tinggal kita nak kena hidupkan kembali 'suara Nabi' agar anak isteri dapat mengambil manfaat seperti mana anak isteri sahabat yang mendengar 'suara Nabi' dari suami mereka yang bercerita akan sabdaan Nabi setelah bergaul dengan Nabi sehari hari..

“Kalau isteri tak nak dengar, camne Hamka?”

Korang boleh pujuk mereka dengan ubah strategi, cakap kat mereka abang nak improve Bahasa English supaya senang naik pangkat, lalu korang beli dua kitab, satu kitab mutakhab Hadith karangan Maulana Yusof yang berwarna coklat dalam BI dan bewarna hijau dalam BM atau atau kitab Fadhilat amal karangan Maulana Zakaria yang berwarna biru dalam BI dan BM.. (rumah aku ada semua versi ini)

Lalu bila baca, korang pegang kitab BI, dan direct translate kepada BM dan mintak tolong isteri betulkan jika salah iaitu dengan biarkan isteri merujuk kitab BM lalu korang bacalah dengan merangkak-rangkak kitab BI tu dan boleh buat-buat tak tahu makna supaya isteri tawajjuh membetulkan vocabulary word lalu akhirnya korang dapat menghidupkan “suara nabi” bersama anak isteri dan dapatlah mereka menjadi orang yang bertakwa, dan korang dapat improve English lalu naik pangkat, woha!

(Dunia dapat, akhiratpun dapat, kan?)

Akhir kata, berbalik kepada mangsa utama dalam entry ini iaitu suami puan, yang hatinya gelap seperti dakwat, maka puan kenalah baca “suara nabi” banyak-banyak kat suami, cuba strategi diatas.. tapi jika suami puan menolak.., maka boleh puan bacakan pada suami sewaktu suami puan nak tidur.., selimutkan dia, kucup hadinya dan baca kitab tu macam baca bedtime story kat anak-anak.., dalam kitab tu ada jugak bab kisah sahabat yang seronok dibaca bila nak tidur..,
Dan insyAllah, masyarakat jahilliyah yang bunuh anak hidup-hidup pun boleh jadi baik bila dengar ‘suara Nabi’.., apatah lagi suami puan yang tak pernah membunuh, kalau bunuhpun mungkin setakat bunuh cicak dan nyamuk.., apalah sangat..

Mudah mudahan, bila resapan cahaya hadith datang dalam hati, maka ihtisab akan datang, lalu suami puan akan nampak perintah Allah, akan faham manfaat dari perintah allah, lalu akan datang keinginan untuk beramal dan akhir sekali akan ajak puan solat bersamanya, insyallah..

Sekian, selamat menyuluh hati suami dengan cahaya nurani..

(Ooo Nur kasih.., Aku kembali.. kerana Masih.. mencari yang hakiki.. )

Ps: Jika isteri bertanya, nak buat sampai bila majlis ‘suara Nabi’ ni bang? Korang jawablah.., abang akan buat sampai mati.., dan tanya balik isteri: bila kita mati? Mungkin esok? Maka sampai esok sahaja..., kan?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...