ahlan wa sahlan

YA ALLAH, AKU LUPA!

Bila umur semakin dewasa..
Aku semakin tunjuk kuasa..
Kata Abah aku balas berjela-jela..
Nasihat Ibu aku buat selamba..
Bila jiwa remajaku semakin bergelora..
Cinta manusia mula berbunga..
Warkah biru jadi penghias rasa..
Bayangan kasih menjadi pemula..
Dalam belajar, aku tak amanah..
Aku selalu buat tak endah..
Aku tak suka bila guru marah..
Aku malas nak buat kerja sekolah..
Ya ALLAH, aku lupa!
Aku lupa dengan perintah-MU..
ENGKAU memerintahkan hamba-MU untuk taat pada kedua ibu bapa..
“..berbuat baiklah terhadap kedua orang ibu bapa..” (Surah al-an’am : 151)
Aku selalu melawan kata-kata mereka..
Ampunkan aku..
Ya ALLAH, aku lupa!
ENGKAU menyuruh agar hamba-MU tidak mendekati zina..
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (Surah al-isra’ : 32)
Aku ingkar..
Ibu bapaku memberi amanah untuk belajar tapi aku abaikan..
Aku bermain cinta..
Aku berdosa..
Ampunkan aku, ALLAH!
Bila hidup semakin selesa..
Rumah semakin besar dan berharta..
Sifat kedekut mula terasa..
Takut miskin menjadi punca..
Bila dunia semakin alpa..
Penyakit lalai mula menghinggap penduduknya..
Lebih-lebih lagi manusia..
Hingga hari Kematian dan Kiamat seakan dilupa..
Ya ALLAH, aku lupa!
Harta dan kekayaan takkan kekal..
“Musa berkata: “Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau telah memberi kepada Fir’aun dan pemuka-pemuka kaumnya perhiasan dan harta kekayaan dalam kehidupan dunia, ya Tuhan kami akibatnya mereka menyesatkan (manusia) dari jalan Engkau. Ya Tuhan kami, binasakanlah harta benda mereka, dan kunci matilah hati mereka, maka mereka tidak beriman hingga mereka melihat siksaan yang pedih.” (Surah Yunus : 88)
Tapi ilmu, iman dan amal yang akan menemani kita nanti..
Ampunkan aku, ya ALLAH!
Ya ALLAH, aku lupa!
Bahawa mati itu pasti..
“Kemudian, sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati. Kemudian, sesungguhnya kamu sekalian akan dibangkitkan (dari kuburmu) di hari kiamat.” (Surah al-mukminun : 15-16)
Aku lupa, ya ALLAH!
“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati..” (Surah al-ankabut : 57)
Aku lupa dan aku tak sediakan bekal untuk menghadapi hari itu..
Ampunkan aku, ALLAH!
Ya ALLAH, sesungguhnya, aku manusia biasa..
Manusia itu pelupa..
Maka, ingatkanlah aku, ya ALLAH..
Ingatkan hati aku agar tidak lupakan-MU..
Ingatkan jiwa aku supaya sentiasa dekat dengan kalam-MU..
Ingatkan aku tentang pertemuan aku dan ENGKAU..
Ya ALLAH..
Hindarkan dan jauhkan aku daripada perkara-perkara lagha..
Lupakan aku pada perbuatan-perbuatan dosa dan noda..
Kerana itu semua berpunca daripada nafsu diriku sendiri..
Yang hanya akan menutup mata hati dan telingaku dari kebenaran-MU..
Ampunkan aku, ya ALLAH!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...